Nepalli Çocuk Tanrıçalar

Nepal, Hindu geleneği, çocuk Tanrıça, Kumari
Getty-Nepalli Çocuk Tanrıçalar


Dünyadaki çoğu toplulukta, tanrıçalar manevi bir dünyanın sembolüdür. Ama Nepal'de bu kutsal tanrıçalar yaşıyor. Üstelik bu tanrıçalar çocuklardan seçiliyor. Üç ile beş yaş arasındaki çocuklardan seçilen tanrıçalar, adet dönemine girene kadar bu zorlu rolü sürdürüyor. Ergenlik dönemine girdikten sonra tanrıçalıktan emekli olup, sıradan hayata dahil oluyorlar. 

Kumari veya Kumari Devi, genç ergenlik öncesi kızlara, Hindu dini geleneklerindeki ilahi kadın enerjisinin veya devi'nin tezahürü olarak ibadet etme geleneğidir. "Bakire" anlamına gelen Sanskrit Kaumarya'dan türetilen Kumari, Nepalce ve bazı Hint dillerinde evlenmemiş genç kızlar anlamına gelir. Nepal'de Kumari, Nepal Newari topluluğunun Shakya ya da Bajracharya klanından seçilir. Kumari, Tibet Budistleri tarafından olmasa da ülkenin bazı Hinduları ve Nepal Budistleri tarafından kötülükten koruyucu ve iyi şansın temsilcisi olarak saygı görür. Newar Budistlerine göre, kumari bir Buda olan yüce kadın tanrı Vajradevi'nin somutlaşmışı olarak kabul edilir. Hindular için ise Durga'nın bir versiyonu olan büyük tanrıça Taleju'yu enkarne eder. 

Geyik gibi bir uyluk, aslan gibi bir göğüs, kabuklu bir deniz hayvanının kabuğu gibi bir boyun, banyan ağacı gibi bir vücut, altın bir ten ve ördek gibi yumuşak bir ses..

Her on yılda bir yeni bir Kraliyet Kumarisi seçilir. Süreç, Katmandu'daki 16 manastırın adaylık çağrısı ile başlar. Adayın burçlarının uğursuz belirtileri olmamalıdır. Bir kumari için en uygun işaret, tavus kuşu - tanrıçanın sembolüdür. Adayın bir zodyak doğum şeması olan Jaata, ulusal liderin (eskiden kral, şimdi ise cumhurbaşkanı) ile eşleşmesi durumunda, 32 aşamalı mükemmellik testinin gerçekleştirileceği sonraki seviyeye başlar. Eğer tüm bu testleri geçerse, Dashain festivalinin sekizinci gününde, seçilen kızın karanlık bir odaya bırakılacağı güne sıra gelir. Ağlarsa evine geri gönderilir. Ama eğer bu ürkütücü saatleri sessizlik ile cesaretlendirirse, 300 yıl öncesine uzanan bir gelenekle Nepal'in Newari halkı tarafından ibadet edilen “yaşayan bir tanrıça” olarak yeni hayatı başlar. Bazıları bu odada kesilmiş hayvanların olduğunu bazıları ise odanın yılanlarla dolu olduğunu söylüyor. Bu tür efsanelerin çıkmasının bir sebebi var tabi: İlginç şekilde tüm bu özel ve gerekli niteliklerin tam olarak ne olduğunu kimsenin bilmemesi ve son aşamada o karanlık odada neler yaşandığını sadece rahiplerin bilmesi. Seçilen kız bile o günü sonradan hatırlayamayacak kadar küçük. Geyik gibi bir uyluk, aslan gibi bir göğüs, kabuklu bir deniz hayvanının kabuğu gibi bir boyun, banyan ağacı gibi bir vücut, altın bir ten ve ördek gibi yumuşak bir ses gibi bir takım güzellik kriterleri var, tüm bilinen bu.



Nepal, Hindu geleneği, çocuk Tanrıça, Kumari
Getty-Nepalli Çocuk Tanrıçalar


Nepal'de bakire anlamına gelen Kumarisler, evlerini terk edip, tapınaklarda izole bir tanrıça olarak rolüne başladıkları takdirde okula gitmeleri yasaklanır, gündelik hayatta topluma karışmaları yasaklanır, yılda sadece 13 kez evlerinin veya tapınaklarının dışında o da ibadetlerin gerçekleştiği festivallerde, görünürler. Ta ki adet görüp, ergenliğe gireceği yaşa ulaşıncaya dek. Kumari haline geldiğinde kızın vücuduna giren tanrıça Shakti'nin ruhunun, herhangi bir şekilde kan kaybederse onu terk edeceğine inanılıyor. Dolayısıyla her şeyden önce, bir kumari asla kanamamalıdır. Dişinin çıkması, dizinin yaralanması gibi. Kazara kanamak bile saltanatını sona erdirebilir. Tüm görevi boyunca Tanrıça çocuk, gideceği her yere tahtlarla veya ailelerinin kollarıyla taşınır. Evet, Nepalli Tanrıça çocukların yürümesi de yasaktır. Çünkü onlar ayaklarını kullanmayacak kadar değerli kabul edilirler. Evlerinde, gözlerden uzak olduğu için, belli kumaşların üzerinde yürümelerine izin vardır. 

Aile bireyleri ve akrabaları tanrıçayı evinde ziyaret edebilir. Tanrıça sadece belirli yiyecekleri yiyebilir. Örneğin tavuk yumurtası veya tavuk gibi tabu öğeleri yiyemez. Evdeki her şey ritüel olarak saf tutulmalıdır. Onunla temas eden hiç kimse deri giyemez. Tanrıça çocuk, topluluk içerisinde gülemez ve konuşamaz. İstediği zaman uyanır, yemeğini tek başına yer. Her zaman parlak kırmızı renkte giysiler giyer. Her sabah geleneğe uygun makyajları yapılır. İstekleri koşulsuz yerine getirilir. Mutlu olması çok önemlidir.

Ergenliğe ulaştıklarında kızlar 12 günlük bir Gufa ritüelinden geçirilir. Ardından yakınlardaki bir nehre götürülür, saçları çözülür, alnına boyanmış üçüncü göz yıkanarak temizlenir, tüm bu ritüellerin ardından da Kumari olarak yaşamları sona erer. Ve yaşadıkları sürece hatırı sayılır bir emekli maaşına bağlanırlar. Onlar için halkın içerisine karışacağı yepyeni bir dönem başlar. 

Normal yaşama adapte olmaları biraz zaman alır. İnzivayla geçen yıllar ve onca şımartılmadan  sonra, tanrıçalıktan bir ölümlüye dönüşmek zor olsa gerek. Sonuçta alışverişlerini kendileri yapacak, çamaşırlarını kendileri yıkayacak, öğretmenlerinden azar işitecek, en önemlisi de yaşıtlarının alaylarına maruz kalacaklar. Örneğin böyle emekliye ayrılmış tanrıçalardan bir tanesi okula başladığında bir süre arkadaşları onunla çok şişmansın diye alay etmişler. Bir de eski yaşayan tanrıçaların evlilik umut(suzluk)ları var. Çoğu erkek, eski kumarislerle evlenme konusunda batıl inançlı olabiliyor. Eğer eski bir tanrıça evlenirse, eşlerinin korkunç bir kazayla öleceğine inanılıyor. 

“Kumari, çocukluğundan vazgeçmek yerine tanrıça olmak zorunda kaldı. Hakları ihlal ediliyor.”

Tüm bu verilen bireysel mücadelenin yanı sıra insan hakları aktivistlerinin, bu geleneğin son bulması için verdikleri mücadele de var tabi. Yapılan eleştiriler eğitim eksikliği, normal yaşama dönme zorlukları, sıradan bir yaşam özgürlüğü gibi başlıklarla buluşturulup, çocuk istismarı kararında birleşiyor.

Kadın haklarıyla ilgili çalışmalarıyla tanınan Nepal'in önde gelen insan hakları avukatlarından Sapana Pradhan Malla, bu eleştirileri destekleyenlerden. The Guardian'a yaptığı açıklamalarla Kumarilerin, çocukluğundan vazgeçmek zorunda bırakıldıklarına ve haklarının ihlal edildiğine dikkat çekti. Nepal hükümeti bu karşı çalışmalar sonucunda geleneği kaldırmak yerine, Kumarilere evde eğitimi zorunlu hale getirdi ve onlara eğitim ödeneği bağladı.

Bugün Nepal'de 10 kadar Kumari olduğu biliniyor. Gerçek şu ki Newari köylerinin çoğunda pek çok kişi tarafından sayıları bilinmeyen Kumarilerin olduğu da söyleniyor. Bununla beraber en kıdemli ve tanınmış olan Katmandu kraliyet Kumari'sidir. 28 Eylül 2017'de Katmandu Kumari, Matina Shakya, istifa etti ve üç yaşındaki Trishna Shakya, yeni Kumari Liviing Tanrıçası olarak atandı. Aile evinden alındı ve Nepal başkentinde ergenliğe ulaşana kadar yaşayacağı bir saraya götürüldü. Ailesi durumdan oldukça memnun. Sıradan faniler için Kumari'nin bir anının bile iyi şans getirdiğine inanıyorlar ve toplumda fazlaca saygı görülmesi de başka bir husus.




Kaynak: 
https://www.dailymail.co.uk/news/article-2654161/The-real-life-goddesses-feet-touch-ground-Incredible-images-incarnated-Nepalese-virgins-live-temples-school-forbidden-walking-reach-puberty.html
https://www.nationalgeographic.com/magazine/2015/06/nepal-kumaris-kathmandu-valley/
https://www.abc.net.au/news/2019-01-19/-i-was-a-living-goddess-kumari-nepal/10717398?nw=0

Yorumlar